czwartek, 16 stycznia 2014

Wiedźmin - gra planszowa

Zapraszam do pobrania i wydrukowania gry planszowej stworzonej przez fana twórczości Sapkowskiego gdzieś na rubieżach Rosyji. Oprócz wersji oryginalnej dostępna jest też wersja angielska oraz polska, ta druga mojego autorstwa.





Plansze polecam drukować na papierze A3, najlepiej technicznym, choć i papier o niskiej gramaturze spełni swoje zadanie. Nie muszę dodawać, że najlepiej wygląda to w wersji rosyjskiej - jeśli ktoś zna język naszych wschodnich kolegów, to nie ma problemu. Cała reszta też powinna zrozumieć, o co chodzi, bo obrazki są dość zrozumiałe, zresztą - zawsze można się posiłkować inną wersją językową (mając dostęp do komputera) lub po prostu ołówkiem czy długopisem własnoręcznie podpisać obrazki. A teraz konkrety.

Do gry potrzeba minimum dwóch osób, dwóch pionków i kostki do gry (k6). Zasady są proste:

1. Ustawiamy pionki na polu start
2. Rzucamy kostką i podążamy o ilość pól przez nią wskazanych
3. Po natrafieniu na pole specjalne wykonujemy akcję: opuszczamy następną turę, dwie lub wykonujemy dodatkowy rzut.

Można wprowadzać modyfikacje tych zasad, np. poprzez zadawanie pytań związanych z polami specjalnymi. Proponuję dwa zestawy zasad:

Zestaw 1. Przeznaczony głównie dla partii, w których udział biorą dwie osoby, choć można go stosować także przy większej liczbie graczy. Nie wydłuża znacząco gry. Po postawieniu pionka na polu specjalnym przeciwnik (następny w kolejce) zadaje jedno pytanie związane z tematem pola.

Gdy gracz udzieli prawidłowej odpowiedzi, to:
a) na polu utraty jednej kolejki nie traci jej
b) na polu utraty dwóch kolejek traci jedną
c) na polu dodatkowego rzutu otrzymuje dwa rzuty

Jeśli odpowiedź będzie zła, to:
a) na polu utraty jednej kolejki gracz traci dwie
b) na polu utraty dwóch kolejek gracz traci trzy
c) na polu dodatkowego rzutu gracz traci możliwość jego wykonania

Zestaw 2. Przeznaczony dla partii w gronie czterech osób, choć można go z powodzeniem stosować także przy mniejszej liczbie graczy. Może znacząco wydłużyć rozgrywkę oraz wymaga od graczy sporej znajomości uniwersum wiedźmińskiego. Po postawieniu pionka na polu specjalnym przeciwnik (następny w kolejce) lub przeciwnicy (jeśli grają cztery osoby) zadaje pytania, łącznie trzy.

Po udzieleniu nieprawidłowej odpowiedzi na pierwsze pytanie gracz wykonuje odpowiednią akcję i przekazuje kostkę następnemu:
a) na polu utraty jednej kolejki traci ją
b) na polu utraty dwóch kolejek traci je
c) na polu dodatkowego rzutu traci możliwość jego wykonania

Po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi na pierwsze pytanie gracz:
a) na polu utraty jednej kolejki nadal ją traci
b) na polu utraty dwóch kolejek traci tylko jedną z nich
c) na polu dodatkowego rzutu otrzymuje możliwość jego wykonania

Po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi na drugie pytanie gracz:
a) na polu utraty jednej kolejki nie traci jej
b) na polu utraty dwóch kolejek nie traci żadnej kolejki
c) na polu dodatkowego rzutu otrzymuje dwa rzuty

Po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi na trzecie pytania gracz:
a) na polu utraty jednej kolejki nie traci jej i uzyskuje możliwość zniwelowania przykrych konsekwencji po udzieleniu nieprawidłowej odpowiedzi na następnym polu specjalnym
b) na polu utraty dwóch kolejek nie traci ich, za to wybrany przez niego rywal nie rzuca kostką w danej lub następnej turze
c) na polu dodatkowego rzutu otrzymuje dwa rzuty i zadaje pytanie wybranemu przeciwnikowi. Jeśli przeciwnik odpowie źle, wraca na start.

Poniżej umieszczam po trzy przykładowe pytania dla każdego z pól, w nawiasach kwadratowych podaję odpowiedzi. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie w wymyślaniu dodatkowych pytań przez graczy ;)

Wilkołaki:
1. Podaj imię przynajmniej jednego wilkołaka występującego w uniwersum [Vincent Meis, Otto Dussart]
2. Co to znaczy, że wilkołaki są teriantropami [tzn. że są ludźmi mogącymi zmieniać się w zwierzęta]
3. Podaj tytuł książki opisującej przypadki lykantropii ["O przekleństwach i przeklętych"]

Cmentarz:
1. Podaj trzy nazwy potworów, których można się spodziewać na cmentarzach [np. ghule, alghule, graveiry, cmentary, fledery, rzadziej wampiry wyższe]
2. Co spowodowało przerwanie budowy kaplicy na cmentarzu w Wyzimie? [plaga trupojadów]
3. Ile golemów znajduje się na ich cmentarzysku na bagnach przy Wyzimie? [pięć, cztery stoją obok siebie, jeden w centrum jaru]

Eliksir:
1. Wymień przynajmniej pięć nazw eliksirów [np. Jaskółka, Puszczyk, Grom, Kot, Wilga, Żbik, Rosomak, Żonine Łzy, Wilk]
2. Z czego wiedźmini wytwarzają eliksir, rozszerzający źrenice na całe gałki oczne i pozwalający widzieć w najgłębszych ciemnościach? [dość trudne pytanie ;) składnikami są pokrzyk, tojad i świetlik]
3. Ile eliksirów wypił Geralt przed próbą odczarowania córki Foltesta Pierwszego? [dwa]

Karczma:
1. Podaj nazwy przynajmniej trzech karczm z uniwersum [np. Nowy Narakort, Stary Narakort, Miś Kudłacz, Pod Lisem]
2. W której karczmie zatrzymał się Geralt w Wyzimie, przed odczarowaniem strzygi? [karczma "Pod Lisem"]
3. Co wydarzyło się w karczmie "Pod Głową Chimery" w miejscowości Zazdrość, w Ebbing? [Leo Bonhart przetrzymywał tam oraz publicznie poniżał Ciri]

Postój:
1. Od czego wzięła się nazwa wsi Goworożec, w której zatrzymał się Stefan Skellen? [od słomianej kukiełki jednorożca w tamtejszej kapliczce]
2. Jak nazywa się stary dąb, będący miejscem postojów niemal wszystkich wędrowców, pod którym śpiewał Jaskier w "Krwi Elfów"? [Bleobheris]
3. Kto zaproponował Geraltowi wspólny postój w karczmie w opowiadaniu "Granica możliwości"? [Borch Trzy Kawki]

Pajęcza pułapka:
1. Jak inaczej nazywa się Lwiogłowego Pająka? [Coram Agh Ter]
2. Podaj imię kapłana lub kapłanki kultu Lwiogłowego Pająka [np. Abigail]
3. Kto opisał pająki plamiste w księdze "Zerrikańskie owady i inne plugastwa"? [Marco Knopf]

Elfia zasadzka:
1. Wymień imiona przynajmniej trzech elfów [Iorweth, Franceska Findabair, Isengrim Faoiltiarna, Ettariel, Toruviel]
2. Co było symbolem elfiej brygady Vrihedd? [srebrne błyskawice]
3. Jaki był przydomek patronki Scoia'tael? [Aelirenn nazywano Białą Różą z Shaerrawedd]

Wampir:
1. Jaki jest podstawowy podział wampirów? [wampiry niższe i wyższe]
2. Podaj pełne miano wampirzego towarzysza Geralta [Emiel Regis Rohellec Terzieff-Goderoy]
3. Podaj po dwa gatunki z każdego drzewa podziałowego wampirów [niższe: fleder, ekimma, garkain; wyższe: alb, bruxa, mula, katakan, nosferat]

Niziołek złodziej:
1. Jak w starszej mowie określa się niziołki? [Pherian]
2. Jak nazywał się niziołek, pod którego podszywał się doppler w Novigradzie? [Dainty Biberveldt]
3. Gdzie mieszkał niziołek Bernie Hofmeier? [w Hirundum]

Ghul:
1. Co robią ghule w wigilię Saovine? [zgrzytają zębami ;)]
2. Jaki jest najniebezpieczniejszy trupojad powierzchniowy? [cmentar]
3. Jak powstały ghule? [przeniknęły do naszego świata podczas Koniunkcji Sfer]

Burdel:
1. Jak nazywa się burdelmama w obwoźnym zamtuzie, podążającym za wojskami Henselta? [Madam Karoll]
2. Co "pod względem porządku i ładu do złudzenia przypomina ogarnięty pożarem burdel"? [wojna]
3. Na czym polegała ekskluzywność Passiflory? [wpuszczano tam tylko ludzi]

Przejście przez bagno:
1. Który eliksir wiedźmini nazywają "eliksirem bagien"? [Powój]
2. Jak nazywa się bagnista kraina, w której mieszkał Vysogota z Corvo? [Pereplut]
3. Jak nazywa się starsza wioski na banach przy Wyzimie? [Vaska]

Nilfgaardzki patrol:
1. Jak we wspólnym tłumaczono przydomek cesarza Emhyra var Emreisa zaczerpnięty ze Starszej Mowy? [Biały Płomień Tańczący na Kurhanach Wrogów]
2. Jak wygląda flaga Nilfgaardu? [żółte słońce na czarnym tle]
3. Jaka jest waluta w Nilfgaardzie? [floren nilfgaardzki]

Strzyga:
1. Z kim sypiała Adda Biała, będąc strzygą? [ze zwłokami matki, we wspólnym sarkofagu ;)]
2. Co prawdopodobnie wywołało klątwę córki Foltesta? [przekleństwo Ostrita, rzucone nieświadomie wobec Addy]
3. W jaki sposób strzygi obserwują świat? [za pomocą infrawizji]

Zatrucie:
1. Jak nazywa się petarda zatruwająca wrogów? [Czarcia Purchawa]
2. Czy można zatruć wiedźmina? [tak, ale żeby zatruć wiedźmina na śmierć potrzeba naprawdę silnej dawki trucizny, nawet najsilniejsze toksyny wiedźmiński organizm może do pewnego stopnia zneutralizować]
3. Kto jest odpowiedzialny za otrucie Saskii Smokobójczyni? [kapłan Olcan, zamordowany przez Henselta]

1 komentarz: